Slik skal ungdomsbedriften løse floker

Det var stor jubel på varemessen da jentene fra Mailand videregående skole vant pris for beste reklamefilm på Gründer Expo.

 Brush IT
Beste reklamefilm
 Jentene fra ungdomsbedriften Brush-it kunne slippe jubelen løs da de fikk overrakt førstepremie for beste reklamefilm under Gründer Expo 2014.

– Vi syntes vi hadde laget en veldig god film, men vi var ikke sikre på at vi kom til å vinne, sier Agnete Husebye (18) i Brush-It.

Produktet de unge gründerne har laget er en hårbørste med innebygget balsambeholder mot floker.

– Nå skal vi i gang med å lage en prototype. Vi har også fått på plass en investor som likte ideen vår, fortsetter hun.

Jentene valgte å stille i rosa badekåper for å skille seg ut og skape blest om produktet sitt.

– Jeg tror at vi med bekledningen og produktet vårt skal klare å få juryens oppmerksomhet, forklarer hun videre.

SE VIDEO: Reklamefilmen kan du se øverst i artikkelen eller ved å klikke her 

Gjennomført

Med den kanskje mest gjennomførte båsen på hele messen, skilte elevene fra hudpleie -linja ved Nannestad vgs. seg mest ut.

– Produktet vårt er miljøvennlige hudprodukter fra Kalahariørkenen. Noe av overskuddet vårt går tilbake til de som bor i Kalahari, til hjelp for å bygge skoler og legesenter sier Jessica Bakke (19), Michelle Gjelsten (19) og Agnete Bakke (19), mens de fyller opp glass med jordbær og mosell.

Jentene har brukt mye tid på å få en gjennomført og eksklusiv stil på båsen sin.

– Vi har brukt veldig lang tid på å få det stilrent og profesjonelt slik at juryen legger merke til oss, bemerker de.

Solgt idé

Jentegjengen Quikzip fra Lørenskog har allerede et samarbeid med Hansen og Dysvik om sitt produkt., et dynetrekk med glidelås hele veien rundt.

– Vi har allerede kontakt med hoteller og sykehjem som virker veldig interesserte med tanke på at de også er allergivennlige, sier Silje Hagland (18), Madeleine Enersen Melhrød (18) og Mina Berntsen (18).

Viktig erfaring

Peter Skotland er daglig leder i Ungt Entreprenørskap Akershus. Han mener slike utstillinger er veldig viktige.

– Elevene lærer hvordan de både skal selge seg selv og produktet inn til næringsliv og framtidige jobber. De kan komme hit og få sine ideer bedømt.

Gründer Expo er Akershus -mesterskapet for ungdoms- og elevbedrifter. De fem beste blir sendt videre til NM, der den beste skal representere Norge i EM.

– Vi ser at nivået er blitt mye høyere enn for noen år siden. Jeg vil påstå at vi er noe av grunnen til det, fortsetter han.

– Har dere kontakt med skolene og elevbedriftene? 

– Ja, det meste av året er vi rundt på skoler i distriktet og kommer med tips og innspill. I tillegg har vi kompetansekurs for lærerne slik at de kan følge opp best mulig.

– Hvorfor er elevbedrifter en så god læringsplattform? 

– Jeg tror det er fordi disse produktene kommer fra elevene selv. Å lykkes med sine ideer er veldig stort, sier han.

Tekst Romerikes Blad 11. mars 2014