Holder hodet kaldt

Forfatter: Torstein Davidsen, todarb.no63 80 47 82

Neste sommers største salgssuksess for Diplom-Is ble kanskje unnfanget i natt.

n LØRENSKOG

De har hatt is i både magen og hodet det siste døgnet, de 218 elevene ved Mailand videregående som deltar på fylkets største gründercamp i regi av Ungt Entreprenørskap Akershus og Diplom-Is.

Torsdag formiddag fikk de i oppdrag å utarbeide forslag til et nytt småis-produkt med kjeks.

Allerede klokka ti i dag skal forslagene leveres ¿ og klokka ett kåres en vinner blant åtte utvalgte finalister.

Satser på unge kvinner

De fem elevene i den nystartede ungdomsbedriften Rett Brett UB var godt i gang med å klekke ut en strategi da Romerikes Blad stakk innom en snau time etter at oppgaven var utlevert.

¿ Vi mener Diplom-Is mangler eksklusive varer innenfor kjeksgruppa, og jobber med kjerneverdiene «kvinner», «diamanter» og «sommer». Målgruppa er yngre kvinner med barn. Akkurat nå vurderer vi om vi skal satse på sorbet i stedet for fløteis, forklarer Daniel Gjertsen.

¿ Samtidig vil vi ikke ekskludere menn, så produktet må ikke bli for feminint, supplerer Ingar Bolkesjø.

De fire Lørenskog-gutta på gruppa har headhuntet Skjetten-jenta Florentina Ajeti for å visualisere produktforslagene, blant annet fordi hun er «helt rå på photoshop».

¿ Vi overbeviste henne om at vi satser seriøst og har noe å tilby, smiler Erling Tangen.

Booket hotellrom

Kvintetten planla å bruke både kvelden og store deler av natta på å lage en så god besvarelse som overhodet mulig.

¿ Vi får kanskje låne en leilighet på Majorstua der vi kan jobbe, forteller Georg Pedersen.

Andre elever har booket seg inn på hotell for å få arbeidsrom og arbeidsro, kan markedssjef John Obstfelder i Ungt Entreprenørskap Akershus opplyse.

¿ I tillegg til selve oppgaven, står foredrag med Diplom-Is, LSK og Edge Consultants på programmet. Tanken er å gi elevene nyttige innspill og kunnskap om produktutvikling, forteller han.

Markedssjef Bente Kittelsrud i Diplom-Is AS gleder seg til å se hva elevene legger fram i dag.

¿ Ungdom er en viktig målgruppe for oss, og vi ser på dette som en kjempespennende mulighet til lære mer om dem og få noen spennende ideer, sier hun.

Kreativ under press

Fra skolens side er målet at elevene skal lære å jobbe i kreative prosesser under press, opplyser lærer og ungdomsbedrift-koordinator ved Mailand videregående, Rune Heiestad.

¿ Dette er fin trening på problemløsning, slår han fast.

Han har stor tro på at gruppa som stikker av med seieren vil servere et levedyktig konsept.

¿ Jeg blir både overrasket og skuffet hvis det ikke kommer en is sommeren 2011 med utspring fra Mailand, smiler han.

Holder hodet kaldt