Microsoft september 2013

Legg merke til denne elevgjengen fra Mailand videregående skole. Om noen år kan nettopp deres app-idé bli å finne på din smarttelefon.

Tenk deg at du er på et kjøpesenter for å handle klær. Du trenger en svart bukse og en hvit skjorte. Men i stedet for å svette deg gjennom utallige butikker på jakt etter riktig størrelse og rik-tig pris, kan du ta fram mobiltelefonen og laste ned en app som gir deg full oversikt over hvilke butikker som har det du leter etter. Samtidig får du informasjon om priser, tilgjengelige størrelser og muligheten til å reservere plagget.

App for framtiden

Slik lyder app-ideen til sju elever fra Mailand videregående skole. I går ble den presentert for selveste Microsoft.

– Vi vil lage en app som gjør hverdagen enklere, sier Ingrid Brennhagen (15), som først kom opp med ideen.

I løpet av skoledagen i går ble ideen knadd og formet. Til slutt ble den presentert for Microsoft, som sammen med Ungt Entreprenørskap gjennomførte skoleårets første gründercamp.

Oppgaven til de over 200 elevene som deltok, var å lage en app som potensielt kan forandre hverdagen vår i framtiden.

– Ungdom tenker helt annerledes enn oss litt eldre. De tar ofte utgangspunkt i sin egen hverdag, enten det gjelder skolen, fri-tiden eller hjemmet, sier Microsofts utsendte, Ole Tom Seierstad, Amund D. Ringdal og Peters Wilhelmsen.

Alle tre er mektig imponert over elevenes app-ideer. Blant annet apper som gjør det mulig å gjøre matinnkjøp uten å gå i butikken. Eller hva med en app som viser hvilke skoletoaletter som er ledige eller hvor stor køen i kantina er?

– Nivået er veldig høyt. Elevene tenker mye større enn forventet og engasjementet er stort, sier Wilhelmsen.

De tre mener mange av appideene fint kunne blitt lagt ut på markedet i morgen, mens andre kanskje ligger litt fram i tid.

Hensikten med gründercampen er ikke først og fremst å lage en app som kan lanseres i morgen, men å trigge elever til å bli interessert i teknologi.

– Dette er en del av selskapets globale satsing på å få ungdom til å velge teknologi, sier samfunnskontakt i Microsoft, Amund Ringdal.

Entreprenørskapskoordinator ved Mailand videregående skole, Anne Lise Nygård, håper også at den litt annerledes skoledagen kan bære frukter.

– Noen av ideene kan ende opp som framtidige ungdomsbedrifter, sier Nygård.

Mailand har flere ganger tidligere markert seg innenfor ungdomsbedrifter.

– Lærerikt

De sju elevene bak kjøpesenterappen er usikre på om de kommer til å starte en ungdomsbedrift, men alle er enige om at det har vært lærerikt å prøve seg som gründere for en dag.

– Det er gøy når man først kommer på en god idé. Vi fikk gode tilbakemeldinger under veiledningen. Det hadde vært moro om appen blir realisert, sier Marius Berg.

“Nivået er veldig høyt. Elevene tenker mye større enn forventet og engasjementet er stort Peters Wilhelmsen

FAKTA

Gründercamp i videregående skole

Gründercamp er en treningsleir med fokus på kreativitet og nyskaping i den videregående skolen. Arrangeres av Ungt Entreprenørskap i samarbeid med en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor. Elevene blir gitt et reelt opp-drag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom. Elevene jobber med oppdraget i grupper og presenterer løsningene for en jury, som kårer en vinner ut ifra gitte kriterier. Gründercamp skal stimulere til blant annet økt kreativitet, bedre evne til samarbeid, økt evne til organisering og arbeidsfordeling og styrket mot til å lære gjennom å prøve og feile. Kilde: Ungt Entreprenørskap FAKTA

Ungt Entreprenørskap

Ungt Entreprenørskap (UE) er en ideell, landsomfattende organisasjon som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

App oppfinnere for en dag