Tv aksjonen / demens september 2013

VANT: Gruppe nummer ni viser fram sin idé til kjedet for demente, som var en av to vinnere i gårsdagens gründercamp på Mailandskole. Foran: Marte Eriksen, Huma Noreen, bak: Shnoo Ismaeli og Pernille Therese Skarseth.

Tekst og foto ROMERIKES BLAD 20.09.2013 

Forfatter: Marius Wærhaug Madsen E-post: marius.madsen@rb.no

For første gang holdt Helse og oppvekst på Mailand videregående sin egen Gründercamp. 90 elever brukte dagen på å tenke ut hvordan dementes liv kan forbedres.

90 elever fra Mailand videregående skole tok i går utfordringen om å utvikle en forretningsidé som skal forbedre livet til demente i Lørenskog.

Det var første gang Helse og oppvekst hadde sin egen Gründercamp.

– Mailand er fyrtårnskolen vår. De er veldig lidenskapelige rundt entreprenørskap og har integrert det i alle fagene sine. De har også holdt mange gründercamper allerede, sier Sofie Rønvik Aslaksen fra arrangøren Ungt Entreprenørskap.

Gründercamp er treningsleir i kreativitet og nyskapning, der både det offentlige og næringslivet deltar som jury og oppdragsgiver.

I samarbeid med TV-aksjonen ble dagens utfordring å hjelpe mennesker med sviktende hukommelse. Noe som rammer over 70.000 mennesker i landet, og det er spådd at antallet vil fordobles innen 2040.

Demenssmykke

Vinneren av konkurransen blir invitert til studio i NRK, og får gavekort på Peppes.

En av vinnerideene tilhørte gruppe nummer no, som ville utstyre demente med et spesialdesignet smykke.

– Smykket skal være lett gjenkjennelig for andre. Slik at de vet hvorfor brukeren er litt spesiell. Bak skal det stå kontaktinfo til en pårørende. Vi vil også gjerne ha sporingsmulighet gjennom gps i kjedet. Siden det ble lovlig for bare 14 dager siden, i tillegg til høyttaler og mikrofon, som kunne veiledet brukeren hjem, hvis den demente forvillet seg vekk. Bare teknologien ikke gjør kjedet for klumpete og stort, sier Marte Eriksen.

Kommunens farger

Sammen med tre andre venninner fra klasse 1B tegnet de ut et medaljelignende kjede på macbooken sin.

Selv om de er usikre på hvordan kjedet skal lages, eller av hvilket materiale, har de i hvert fall bestemt seg for fargen.

– Vi valgte rødt fordi det er samme farge som kommunevåpenet til Lørenskog. Og et smykke er lett å ha på seg, slik at brukeren ikke må huske på det hele tiden, og det er heller ikke i veien, sier Pernille Therese Skarseth.

Demens gründere